Selasa, 21 April 2015

Perbezaan Ubat dan Supplemen


Ramai juga yang masih keliru perbezaan di antara ubat dan vitamin. Tak kurang juga yang bertanya; perlu ke kita makan vitamin kalau kita dah ambil makanan seimbang? Saya jawab YA kerana badan kita tak boleh menghasilkan (sintesis) vitamin sendiri, kecuali vitamin D (perlukan cahaya matahari). Tambahan pula dengan gaya hidup serba ringkas, serba segera zaman sekarang ni lagilah memaksa kita mengambil vitamin atau makanan tambahan.




Saya ringkaskan perbezaan di antara ubat dan vitamin(supplemen) dalam jadual seperti di bawah. Jom baca!






UBAT
MAKANAN TAMBAHAN (FOOD SUPPLEMENT)
1.     Ubat sama sekali ganjil dgn tubuh badan. Mereka tidak menjadi sebahagian dari tisu2 kita, tidak juga menyumbang bahan2 berkhasiat.Bahan berkhasiat kesemuanya adalah semulajadi dan penting kepada tubuh badan. Jika kita kurang mengambilnya kita akan mati atau sengsara akibat kelemahan fungsi organ.
2.     Ubat ialah ejen-ejen bahan kimia yg kuat yg boleh mengubah fungsi2 secara mengganggu tindakan biokimia dan proses2 enzim.Bahan2 berkhasiat bertindak membantu tinadakan biokimia dan pemprosesan enzim.
3.     Ubat boleh mengakibatkan kesan sampingan, kebanyakkan boleh kekal dlm badan. Malahan aspirin boleh kekal menyebabkan gangguan dlm perut, loya, gangguan penglihatan, gangguan mental, bintik2 merah, telinga berdengung, gangguan penghazaman dan akhirnya kematian.Bahan berkhasiat tidak menimbulkan kesan sampingan. Menggunakannya berlebihan hanya terganggu sementara. Oleh kerana badan membina sistem2 enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ianya bersedia menghadapi kelebihan.
4.     Ubat bertindak baik hanya secara berasingan. Ianya boleh terganggu antara satu sama lain dan berkebolehan menghasilkan kesan2 sampingan.Bahan berkhasiat bertindak lebih baik secara bersatu antara satu sama lain. Bahan berkhasiat sedia membantu antara satu sama lain ibarat rantai. Kesemuanya harus bergabung untuk menghasilkan kesan yg lebih baik.
5.     Ubat baik dimakan biasanya dipertengahan antara waktu makan untuk mengelakkan dgn hal yg saling mempengaruhi atau pencarian oleh kesan daripada makanan.Bahan berkhasiat baik diambil bersama makanan. Ianya lebih berkesan menyerap bersama makanan dan mempertingkatkan keberkesanan penghazaman lain2 faktor makanan.
6.     Ubat berkemungkinan membawa maut. Salah guna atau berlebihan boleh membunuh. (kematian adalah kesan sampingan yg pasti)Bahan berkhasiat adalah selamat. Tiada suatu pun kenyataaan yg tercatit mengenai merbahayanya dgn pengambilan vitamin,zat galian dan asid amino.
7.     Ubat menghasilkan kesan pada setiap orang. Tidak kira apa keadaan seseorang itu, seseorang boleh merasai kesan pengambilannya.Bahan berkhasiat tidak menghasilkan tindakbalas kpd seseorang. Ianya hanya memberi kesan sekiranya bahan2 berkhasiat ternyata berkurangan dlm tubuh badan.
8.     Ubat bertindak cepat dan menakjubkan. Seseorang boleh menerima kesannya dlm beberapa minit atau jam shj.Bahan2 berkhasiat bertindak secara beransur-ansur (perlahan-lahan) dlm jangkamasa yg panjang. Ia kebiasaannyamengambil masa berbulan2 untuk mencapai kesan dan kejayaannya.
9.     Ubat merawat kesan atau tanda2 sakit, tetapi bukannya merawat punca sakit. Ianya hanya menutup kesakitan, disebaliknya ianya tidak memulihkan.Bahan2 berkhasiat bertindak merawat terhadap PUNCA penyakit sekiranya digunakan kerana menampung kekurangannya. Jika sesuatu keadaan yg sedia ada itu berpunca dari kekurangan sesuatu bahan berkhasiat yg tertentu. Oleh itu menambahkannya ketika mengambil makanan dpt mengatasi masalah serta kerosakan yg telah terjadi tidak berulang lagi.
10.           Ubat perlu diberi pengawasan yg teliti bagi menghalang kelebihan sukatan yg merbahaya ke arah tindakan sampingan.Pengambilan bahan berkhasiat tidak memerlukan pengawasan yg rapi sebagaimana pengambilan ubat-ubatan. Setiap sel badan hanya menerima bekalan bahan berkhasiat dgn terhad. Apabila keperluannya mencukupi, ia tidak akan menerimanya lagi. Kelanjutan berlebihan bahan berkhasiat adalah rendah. Keselamtannya amatlah terjamin.
11.           Orang tua biasanya memerlukan ubat pada sukatan rendah kerana mereka mudah mendapat kesan sampingan yg serius jika dibandingkan dengna orang muda.Orang tua memerlukan lebih banyak bilangan bahan berkhasiat oleh kerana faktor2 kekurangan yg berlarutan begitu lama serta penghazaman yg lemah.
12.           Ubat sebenarnya boleh menghasilkan penyakit disebabkan oleh kesan sampingannya.Bahan berkhasiat sedia memelihara (mengawal) badan daripada penyakit2 dengan pertama, menguatkan sel2 daripada serangan kuman bakteria,virus dan lain2. Kedua, melambatkan proses kemunduran (kelemahan organ berfungsi dengan baik) didlm badan.


TAHUKAH ANDA?

*Supplemen adalah ubat ?
TIDAK. ---> Supplemen bukan ubat. Ubat terdiri daripada bahan jenis dadah yang "asing" untuk tubuh kita. Supplement adalah vitamin-vitamin pembina tubuh yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

*Kita tak perlu vitamin sebab dah cukup makan?
 Bila diselidiki diet harian kita, kebanyakan yang kita makan tu HAMPAS sahaja.

*Semua supplement sama saja ?
 TIDAK. ---> Kebanyakan supplemen di pasaran adalah dari sumber sintetik. Supplemen terdiri dari 3 jenis : sintetik, organik dan semulajadi. Yang terbaik tentunya supplemen semulajadi.

*Supplemen memberi kesan sampingan?
 BETUL sekiranya ia dari sumber sintetik. Supplemen semulajadi TIDAK memberi kesan sampingan.

*Supplemen diperlukan oleh orang kurang nutrisi seperti mangsa kebuluran sahaja ?
 TIDAK. ---> Supplement adalah untuk orang yang mementingkan kesihatan.
~Tahukah anda kebanyakan rasa penat, letih, lesu, stress adalah antara petanda anda kekurangan vitamin?
~Tun Mahathir adalah pengamal supplemen, bandingkan diri beliau (dari segi fizikal dan buah pemikiran) dengan atuk kita yang seusia dengannya (yang tak ambil supplemen). Jelas kan?


Perlu ke kita makan vitamin kalau kita dah ambil makanan seimbang? Saya jawab YA kerana badan kita tak boleh menghasilkan (sintesis) vitamin sendiri, kecuali vitamin D (perlukan cahaya matahari). Tambahan pula dengan gaya hidup serba ringkas, serba segera zaman sekarang ni lagilah memaksa kita mengambil vitamin atau makanan tambahan.

Ok dah nampakkan perbezaan ubat dan supplemen...


*************************



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:



♥ sms/whatsApp: 0199426177

COD:PULAU PERHENTIAN,BESUT TERENGGANU

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM79.50 dan RM90.10 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti



Tiada ulasan:

Catat Ulasan